Wednesday, September 22, 2010

Petua makan ikut sunnah Nabi...

Salam semua....


Entry kali ini, saya mahu berkongsi tentang petua makan yang baik untuk kita semua. Sesungguhnya, stiap apa yang Nabi junjungan kita amal dan tinggalkan pasti ada hikmah disebaliknya. Kerana itulah kita disunatkan mengikut sunnah Nabi Muhammad S.A.W. Jika dikaji mengikut kaedah saintifik, pasti ada kebenarannya.


Setelah meluangkan sedikit waktu dengan ber-'blog walking', inilah maklumat yang dapat saya kongsikan bersama. Banyak blog yang saya kunjungi, tetapi semua maklumat adalah sama. Tidak pasti, mana satu yang merupakan 'master copy'-nya. Apapun, tujuannya sama, mahu berkongsi ilmu yang bermanfaat.


Kebiasaan kita, bila menikmati juadah terutamanya ketika makan secara buffet di hotel-hotel, jamuan rumah terbuka, makan beradab di majlis perkahwinan, pastinya nafsu makan menguasai diri. Semuanya kita nak cuba. Semuanya sedap-sedap belaka. Semuanya buat tekak kita mengidam. Kalau ada 10 menu, kesemuanya mesti nak rasa. Kalau tak cukup sepinggan, mengulang lagi untuk trip yang seterusnya. Wah! macam ada pengalaman je? Hehehe.... memangpun. Tapi selepas berkongsi info ini, kita sama-samalah beringat. Kalau tak tahan, nak buat macamana? Jamah sedikit pun jadilah... hehehe... ehmmm... nafsu... nafsu.


Antara maklumat yang saya dapat :


JANGAN MAKAN gabungan makanan-makanan ini.

Jangan makan SUSU + DAGING
 

Jangan makan DAGING + IKAN
 

Jangan makan IKAN + SUSU
 

Jangan makan AYAM + SUSU
 

Jangan makan IKAN + TELUR
 

Jangan makan IKAN + DAUN SALAD

Jangan makan SUSU + CUKA 
(biasanya ada dalam resepi roti dan kek)
 

Jangan makan BUAH + SUSU contohnya KOKTEL


Lain-lain petua,
  • Makan buah dahulu, sebelum makan nasi.
  • Jika mahu awet muda, jangan tinggal makan malam. Jika tinggal makan malam, cepat tua & kolestrol dalam badan akan berganda.
  • Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menjumpa bahawa enzyme banyak terkandung di celah jari jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzyme sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam)


Kesimpulannya,

  • Dilarang makan makanan darat bercampur dengan makanan laut.
    • Mudah dapat penyakit.
    • Bukti daripada kajian saintifik :
      • badan ayam mengandungi ion +ve manakala dalam ikan mengandungi ion -ve, jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tidakbalas biokimia yang boleh merosakkan usus kita.
  • Jangan makan nasi berlauk dengan air bersusu. 
    • Contohnya, nasi ayam + teh tarik/teh ais/carrot susu

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...